Het vervangen van een distributieriem of -ketting is een belangrijk onderdeel van auto-onderhoud. Hoewel beide onderdelen dezelfde functie vervullen, namelijk de motorcomponenten op elkaar afstemmen, zijn er enkele verschillen tussen de twee en hun onderhoudsvereisten:

Distributieriem:

  • Levensduur: Een distributieriem moet meestal om de 60.000 tot 160.000 kilometer vervangen worden, afhankelijk van het automerk en model.
  • Materiaal: Het is gemaakt van rubber, wat slijt en na verloop van tijd kan scheuren.
  • Vervangen: Als een distributieriem breekt, kan dit leiden tot ernstige motorschade, zoals kromgetrokken kleppen of zuigers. Het preventief vervangen van de riem is daarom cruciaal.
  • Kosten: Het vervangen van een distributieriem is vaak goedkoper dan een ketting, maar het moet wel regelmatiger gebeuren.

Distributieketting:

  • Levensduur: Een distributieketting gaat meestal langer mee dan een riem, vaak wel meer dan 200.000 kilometer. Soms hoeft deze gedurende de levensduur van de auto niet vervangen te worden.
  • Materiaal: Gemaakt van metaal, wat sterker en duurzamer is.
  • Vervangen: Hoewel zeldzaam, kan een distributieketting ook slijten of uitrekken, wat kan leiden tot problemen met de motor. Als een ketting versleten is, kan dit herkend worden aan ratelende geluiden vanuit de motor.
  • Kosten: Het vervangen van een distributieketting is duurder dan een riem, omdat het proces ingewikkelder is en meer arbeidskosten met zich meebrengt.

Het is belangrijk om de onderhoudsschema’s van de fabrikant te volgen en regelmatig te laten controleren of er tekenen van slijtage zijn.

Heeft u nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Neem contact met ons op of vraag eenvoudig uw offerte aan! Onze gespecialiseerde monteurs helpen u graag.